Klubbens historie

Hønefoss Lawn Tennisklubb ble stiftet 26. mai 1904, mens Norge enda var i union med Sverige. Klubben er dermed en av Norges eldste tennisklubber.

Hønefoss Lawn Tennisklubb

Det fremgår av klubbens første generalforsamling den 19. november 1904 at «man havde leiet en tomt på Kvægudstillingspladsen på Eikli, der uden nogen Oparbeidelse var benyttet i Sommer som spilleplads». Tomten tilhørte Norderhov Sogneselskap og lå idyllisk til ved Storelva, like ved den gamle kvegplassen. Her ble det bygget to grusbaner som var i bruk helt til 1990.

Banene hadde en helt annen oppbygning enn i dag.  Koks (brent kull) ble brukt i det drenerende laget på banene og av og til brøt koksen igjennom banedekket. Banene var ellers i god stand, og da vi arrangerte finalen i NM for lag i 1961 uttalte vinner Thorvald Moe at det var de beste banene han noen gang hadde spilt på.

Hønefoss Tennisklubb ble medlem av Norges Tennisforbund da forbundet ble opprettet i 1909 og tok initiativ til opprettelse av Buskerud Tenniskrets i 1931.

Stor aktivitet i førkrigstiden

I 1909 avholdt klubben den første lagkampen mot Drammens Lawn  Tennisklubb. I 1931 startet vi pokalkamper mot Hokksund tennisklubb.  I 1934 fikk vi forbindelse med Jahr tennisklubb og det ble starten på pokalkamper som varte i mange år.

Hønefoss var i finalen i kretsmesterskapet i 1939, men tapte mot Drammen. Hønefoss hadde flere lovende juniorer på denne tiden, men så kom krigen og med den idrettsstreiken.

Sportslig medvind og politisk motvind i etterkrigstiden

Etter krigen kom lagkampene med Jahr i gang igjen, og det ble jobbet mye for å få til flere baner i Hønefoss. Interessen for tennis var stor og klubben hadde vokst til 175 aktive medlemmer. Spilletid på banene ble begrenset til 20 minutter.

I 1959 startet byggingen av fire baner i Schjongslunden, der Aka fotballarena ligger i dag. Til stor skuffelse ble byggeprosjektet politisk stoppet, og alle tippemidler måtte tilbakebetales.

I 1972 ble det bevilget tippemidler til oppføring av seks tennisbaner på høyden ovenfor Hov Ungdomsskole. To av disse ble fullført, men da det ikke ble anlagt vei og heller ikke fremført vann til banene, ble disse umulige å vedlikeholde. De ble derfor ubrukelige for tennisspill.

Fra kvegplassen på Eikli til Hovsmarka

I 1988 ble området ved Hovsmarka regulert til idrettsformål, og klubben fikk da regulert et stort område til tennis. Fire utebaner ble bygget og stod ferdig høsten 1990. Nå økte interessen for tennis voldsomt og vi kom igjen opp i 175 aktive spillere. Sindre Lafton gjorde en kjempejobb som trener og var sterkt medvirkende til oppgangen i klubben.

Hønefoss tennisklubb flytter innomhus

Oktober 1991 stod en 2300 kvm stor tennishall klar til bruk ved siden av de fire grusbanene. Hallen hadde to baner og en servicedel med dusj og garderober, kjøkken, møterom, kontor, trimrom, tribune og butikk.

Hallen var mye i bruk og ble godt vedlikeholdt. 2015 fikk hallen nytt takbelegg og i 2017 ble det lagt nytt banedekke av samme kvalitet på banene til Australian Open.

På tross av godt vedlikehold kollapset hallen etter tungt snøfall på formiddagen den 8. mars 2019. Heldigvis kom ingen til skade.

Ringerike Tennissenter

Ringerike Tennissenter ble oppført på samme grunn som den gamle hallen og ble offisielt åpnet 12. september 2021. Dagens lokaler er større enn tidligere hall og rommer tre baner, dusj og garderober, tribune og loungeområde, kjøkken, flere kontorer og utleielokaler.

På taket ferdigstilles tre utendørsbaner som skal være klare til bruk vår 2022.  Det nye anlegget er unikt i norsk sammenheng og legger godt til rette for klubbens vekst og utvikling.

De fire grusbanene fra opprinnelig anlegg er fortsatt i god stand og populære i sommerhalvåret.

Sportslige høydepunkt

Klubben har gjennom tidene hatt mange gode juniorer og voksne spillere.

Etter den første hallen stod ferdig hadde klubben en svært aktiv periode. Bedriftstennis ble veldig populært og vi hadde hele 10 lag. Klubben arrangerte en rekke Grand Prix turneringer både for damer og herrer innendørs.

Klubbens trener igjennom en årrekke, Pål Eirik Berger, er tidligere norgesmester i 14 og 16 års klassen. Vi har også tatt en rekke individuelle kretsmesterskap både for junior og voksne.

I 2004 da klubben fylte hundre år ble vi tildelt norgesmesterskap for utendørs tennis.

Et stort høydepunkt for klubben kom i 2019 da Andreja Petrovic ble dobbelt norgesmester. Han vant både junior- og seniorklassen.

(Kilde til klubbens eldre historie: Knut Heieren)